Milyen hatással volt a középfokú szakképző iskolákra az Erasmus+ mobilitási programokban való részvétel?

2024.10.25.

National VET Team | Szakképzés

Elhivatott, lelkiismeretesés lelkes projektkoordinátorokkal készített mélyinterjúkon alapuló tanulmány.

A jelentés az Erasmus+ program nemzeti irodái által hat országban végzett “The impact of VET placements on national education in Central and Eastern Europe” című kutatási projekt harmadik szakaszának keretein belül készült 12 db mélyinterjú összefoglaló elemzését tartalmazza.

Az iskolákat azok a vezetők, vagy oktatók képviselték, akik aktívan részt vesznek a projektek előkészítésében és megvalósításában. A félig strukturált interjúk lebonyolítása 2024. április 17-e és június 3-a között zajlott, a beszélgetések időtartama 1 – 1 ½ órát vett igénybe.

A tanulmány bemutatja az intézmények főbb jellemzőit, a válaszadók szerepét a szervezeteken belül, valamint az Erasmus+ programok megvalósításával kapcsolatos tapasztalatokra is kitér. A kutatás továbbá vizsgálja többek között az Erasmus+ programok elfogadottságát és azok hatását az oktatói közösségre, a tanítás minőségére, a diákok kompetenciáira és karrierútjára.

A jelentés fő megállapítása, hogy az Erasmus+ (és a korábbi) projektek sikeressége egyrészről a projektkoordinátor(ok) elkötelezettségének, másrészről a vezetőség támogatásának a függvénye.  Aprojektek koordinátorai sok esetben saját kapcsolati tőkéjüket felhasználva építik ki a partneri hálózatot az egyes országokban. Ez ugyanakkor nagy kockázatot is hordoz magában, mivel erőteljesen személyfüggő az, hogy egy iskola milyen mértékben tud bekapcsolódni a programokba.

Az Erasmus+ hozzáadott értéke a kutatásba bevont intézmények számára rendkívül szerteágazó és kétségkívül jócskán túlmutat a program közvetlen célkitűzésein. A program egyéni (diák, tanári) és intézményi szinten is számos olyan lehetőséget nyújt az iskolák számára, melyekhez a pályázatok nélkül nem, vagy csak nehézségek árán juthatnának hozzá. A hasznosság mellett fontos szempont az utazások által nyújtott életre szóló élmény és a résztvevők elégedettsége is.

„Akik most kezdenék, azoknak azt mondanám, hogy végezzenek egy kutatást és próbálják megérteni a programot. Kezdjék azzal, hogy megismerik az Erasmus programot, beleértve a célkitűzéseit, prioritásait, finanszírozási lehetőségeit, eljárásait, olvassák el a dokumentációt, látogassák meg a honlapot, vegyenek részt webináriumokon, workshopokon. Ezt a Tempus irodában nagyon jól csinálják. Hihetetlenül sok workshop van.” (Miskolc)

 A tanulmány teljes szövege a linkre kattintva elérhető. 

Szerzők: Dr. Bartal Orsolya és Dr. Szabó Dorottya

 

Utolsó módosítás: 2024.10.25.