Komplexebb nemzetközi partnerségek, mobilitási lehetőségek hallgatóknak, oktatóknak és kutatóknak
2024.11.12.
Ösztöndíj | Felsőoktatás
A Pannónia Ösztöndíjprogram egyike azoknak a virtuális kapuknak a Fővám téren, amelyen át kinyílhat a világ minden corvinusos számára. Interjú Prof. Dr. Szabó Lajossal, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatási rektorhelyettesével.
A Budapesti Corvinus Egyetem megtalálható a QS World University Ranking listájában. Mit jelent ez az Egyetem jelene és jövője szempontjából?
A Corvinus a szakterületek szerinti rangsort tartja irányadónak, hiszen az összegyetemi listákban relatíve kisméretű szakegyetemként hátrányból indul a nagy általános tudományegyetemekhez képest, amikor az akadémiai kutatási teljesítményt számszerűsítik.
A QS gazdasági- és társadalomtudományi képzési rangsorában a Corvinus tavalyhoz képest javítva a 389. helyre jutott. A konkrét képzések rangsorában az QS-nél az Üzleti tanulmányok és menedzsment kategóriába csupán két hazai egyetem került be, a Corvinus a legjobb magyarként a 251-300. helyet szerezte meg, a tavalyi helyezésén szintén javítva. A gazdasági képzések közül még a közgazdaságtan és ökonometria kategóriában szerepel magyar egyetem: egyedüliként a Corvinus, amely idén a 401- 450. helyen áll.
Természetesen örülünk, amikor a QS és más hasonló neves rangsorokban jól szerepel a Corvinus, hiszen ez is befolyásolja a velünk kapcsolatba lépő diákokat, oktatókat, kutatókat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy nem csak a jó rangsorbeli helyezés számít, hanem a minőségi működés, amit aztán valamilyen mértékben tükröznek a listák.
Mit jelent az Egyetem számára a Pannónia Ösztöndíjprogram?
Egy olyan nagyszerű lehetőséget a Corvinus által nyújtott nemzetközi együttműködések között, amit érdemes minden egyetemi polgárunknak minél jobban kihasználni. Jól illeszkedik a nemzetköziesítési törekvéseinkhez és hatékonyan ösztönzi a hallgatók, oktatók, munkatársak mobilitását annak érdekében, hogy növeljük az egyetem intézményi és a diákok egyéni versenyképességét, tanuljunk a jó gyakorlatokból és élő kapcsolatrendszert alakítsunk ki a világ felsőoktatásában dolgozó és tanuló gyakorló és leendő szakemberekkel, akadémiai képviselőkkel. A Pannónia Ösztöndíjprogram egyike azoknak a virtuális kapuknak a Fővám téren, amelyen át kinyílhat a világ minden corvinusos számára.
Hogyan népszerűsítik a nemzetközi mobilitást és a Pannónia Ösztöndíjprogramot? Hogyan ösztönzik a hallgatókat a Pannónia Ösztöndíjprogramban való részvételre?
Komplex kommunikációs kampányt indítunk a célcsoportjainknak, külön aloldalt hoztunk létre erre a célra az egyetemi honlapon.
A lehetőséget hirdetjük a közösségi médiás felületeinken,
plakátokat helyezünk ki az épületeinkben, tájékoztató rendezvényeket tartunk. Van egy együttműködés a képzéseink és az egyetemi kommunikációért felelős részlegünk között, amelyben hallgatókat kérünk fel promóciós videók készítésére órarendi keretek között, és a legjobb munkákat szintén közzé fogjuk tenni. A hallgatókat célzottan Neptun-üzenetekben és az egyetemi applikációban is elérjük, az oktatókat pedig bátorítjuk arra, hogy óráikon hirdessék a lehetőséget. Emellett felkértük az egyetemen működő hallgatói önkormányzatot is, hogy vegyenek részt a program népszerűsítésében.
Vannak preferált egyetemek a hallgatók körében? Melyek a legkedveltebb úti célok?
A legtöbb hallgató a Corvinusról a portugál, olasz és holland egyetemekre jelentkezett a 2024-2025 tanévben a mobilitási programokra, ezek az Universidade Nova de Lisboa, a Luiss Libera Universita Internazionale degli Studi Sociali Guido Carli (LUISS), valamint az Erasmus University Rotterdam. Csak az idei őszi félévet tekintve a legnépszerűbb a szintén portugál Universidade Católica Portuguesa több kara, emellett német úti célokat is preferáltak: a Kölni Egyetemet és a Passaui Egyetemet.
Hova utaztak az első hallgatók/oktatók Pannónia Ösztöndíjprogram révén? Várhatóan hányan utaznak a 2024/2025-ös tanévben?
Az eltérő időrend miatt Ausztráliába és Új-Zélandra utaztak ki először pannóniás hallgatók tőlünk. Több százan nyertek el helyet erre a tanévre.
Van olyan sikertörténet hallgatói vagy oktatói mobilitás terén, amit kiemelnének?
Hadd említsek két mobilitási példát is erre. Egyrészt, már 2024 kora őszén az első kollégánk egy oktatási együttműködésre utazott a Babeș–Bolyai Tudományegyetem-re, Kolozsvárra. Ez egy több mint egy évtizede fennálló együttműködés részeként valósul meg, így örömteli, hogy az Erasmus+ lehetőség kiesésével a Pannónia Ösztöndíjprogram keretében folytatódhat az együttműködés.
De ment ki kolléga – oktatói oldalról – job shadowing, azaz szakmai látogatási területen is, a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetemre (WU) is. Ami elsőre furcsa lehet, hogy egy oktató miért nem oktatni megy, de ezen a nemzetközi mobilitáson a partnerrel az oktatásmódszertani kérdéseket tekintik át: új oktatási módszereket, illetve ezek tényleges megvalósulását vizsgálják, kiemelten a virtuális csapatmunka szimulációjának területén. Ezek az ismeretek később beépülnek az saját oktatásunkba, sőt a kolléga később oktatási mobilitásra is visszatérhet, és a partneregyetemen a gyakorlatban is alkalmazhatja az új módszertanokat.
Hogyan építenek nemzetközi kapcsolatokat a Pannónia Ösztöndíjprogram segítségével?
Vannak bevált stratégiák? A régi partnerségi kapcsolatok működnek vagy keresnek új utakat, bővítik a portfóliót?
Fontosnak tartjuk, hogy – miközben a hangsúly továbbra is az európai egyetemeken marad – valós alternatívaként jelenítsük meg az Európán kívüli minőségi partnerek kínálta lehetőségeket. Ennek érdekében folyamatosan aktualizáljuk a partneri hálózatunkat. A stratégiánk alapján törekszünk arra, hogy minél több, a világ élvonalába tartozó, az egyetem profiljához szorosan illeszkedő partnerekkel bővítsük az együttműködést.
A már meglévő működő kapcsolataink esetében pedig célunk, hogy szorosabbra fűzzük a partnerségeinket, és komplexebbé tegyük azokat. Az egyszerű diákcserén túlmenően ösztönözzük az oktatói csereprogramokat, a kettősdiploma-programokat és a kutatási együttműködéseket.
Mik a legnagyobb kihívások a partnerségek területén?
A leginkább érezhető nehézség, hogy az Erasmus+ körül lassan két éve fennálló megoldatlan helyzet érezteti bizalomvesztő hatását az egyeztetések során a nem erasmusos együttműködések terén is. Időt, energiát vesz el, hogy biztosítsuk a másik felet arról, hogy gördülékenyen lehet velünk együtt dolgozni, ebben a Corvinus szerencsére fel tud mutatni rangos nemzetközi intézményi akkreditációkat, ami a minőségbiztosítás egyik mérvadó eszköze a felsőoktatásban.
Az Önök megítélése szerint melyek az egyetem legfontosabb eredményei a nemzetközi kapcsolati háló megtartása és kiterjesztése tekintetében?
A Corvinus mintegy 250 egyetemmel tart fenn partneri kapcsolatot, részt veszünk számos nemzetközi tudományos és képzési szövetségben. Például egyedüli magyar tagjai vagyunk a CEMS képzési hálózatnak, amelyet a QS mérvadó nemzetközi felsőoktatási rangsorban a világ 10. legjobb üzleti képzéseként tartják számon. A világ legjobb képzéseit összefogó szakmai szervezetben, a Partnership in International Management hálózatban a hármas elnökség egyik tagja lett kollégánk, Fehér Péter. 2024 őszétől pedig tagjai vagyunk a QTEM (Quantitative Techniques for Economics and Management) nemzetközi hálózatnak.
De említhetném a Filozófia, politika, gazdaság (PPE) képzésünk diákszervezetét, amely bekerült az amerikai székhelyű, Philosophy, Politics and Economics Society nemzetközi diákszervezet tagjai közé. Számos kettősdiploma-programot kínálunk, Passautól Portóig, a legnépszerűbb a francia KEDGE üzleti iskolával megkötött együttműködésünk.
A kutatásban is számos nemzetközi kollaborációban veszünk részt, a biodiverzitási pénzügyektől a média szerepéig az unióban. A kutatói partnerségekben kulcsszerepet játszik a CIAS nemzetközi kutatóközpontunk, amely rangos vendégprofesszorokat fogad a világ minden tájáról, inspirálva a Corvinuson folyó kutatómunkát. Hasonlóan fontos helye van a nemzetközi kapcsolatépítésben azoknak a tudományos konferenciáknak, amelyeknek a Corvinus a házigazdája.
Folyamatosan törekszünk tehát arra, hogy szerves részévé váljunk a nemzetközi vérkeringésnek. |
Van olyan sikertörténet, amit kiemelnének a partnerségek terén?
Jelentős eredmény, hogy idén tavasszal sikerült egy együttműködési megállapodást kötnünk a világ 36. legjobb egyetemével, a Hongkongi Kínai Egyetemmel, illetve annak Sencseni Kutatóintézetével, amely a mesterséges intelligencia kutatásának egyik fellegvára – Sencsent egyébként Kína Szilícium-völgyeként tartják számon.
Ennek keretében idén októberben nagy siker volt az AI transzformációról szóló közös nemzetközi konferenciánk, amelyen nemcsak tudományos előadásokat lehetett meghallgatni, de egy kísérő kiállítást is szerveztünk konkrét céges magyar-kínai együttműködések elősegítésére, és sok ígéretes partnerségi lehetőség merült fel.
Milyen tervei vannak az egyetemnek a jövőre nézve a nemzetköziesítést tekintve?
Prof. Dr. Bruno van Pottelsberghe személyében idén nyártól új, külföldről érkezett rektor vezeti a Corvinust, ami tovább erősíti azt a szándékot, hogy az intézményt jól láthatóan feltegyük a felsőoktatás nemzetközi térképére.
Tovább kívánjuk növelni a nemzetközi oktatók és hallgatók arányát, ehhez markáns nemzetközi kommunikációt építünk ki, valamint még több nemzetközi kutatást, még több mérvadó nemzetközi akkreditáció megszerzését tűztük ki célul. |
A képzési portfólió kialakításában folyamatosan figyelemmel vagyunk a nemzetközi igényekre is. Magyarországon már piacvezetők vagyunk, tehát a hazai eredmények megtatása mellett itt az ideje, hogy megmérettessük magunkat tágabb felsóoktatási piacon is.
Új kettős diplomaprogramok kialakításán dolgozunk nemzetközi élvonalba tartozó egyetemekkel. Akkor maradunk frissek, ha nem ülünk a babérjainkon, hanem ambiciózus tervek segítségével folyamatosan fejlesztjük a Corvinust. |
Portré fotó: Prof. Dr. Szabó Lajos György, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatási rektorhelyettese
Fotók: Budapesti Corvinus Egyetem
Tudjon meg többet a Pannónia Ösztöndíjprogram nyújtotta lehetőségekről!
Utolsó módosítás: 2024.11.12.